Van Traditionele telefonie naar Unified Communications

Dit jaar wil het Medisch Centrum Leeuwarden overgaan naar een nieuw communicatieplatform om de flexibiliteit van communicatie voor het personeel te vergroten. 

Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) maakt nu nog gebruik van een telefoniesysteem met drie vaste telefooncentrales, verdeeld over twee locaties. Onderdeel van het telefoniesysteem zijn twee redundante SIP@NET-servers die met elkaar gekoppeld zijn middels een IPMUX en gebruikt worden voor het aanwezige IP-DECT netwerk.

Dit jaar wil het MCL overgaan naar een nieuw communicatie platform. MCL heeft op dit moment bij verschillende partijen in de markt een vraag uitstaan om de integratie tussen vaste en mobiele communicatie mogelijk te maken. Het is de bedoeling dat iedere medewerker van het Medisch Centrum de beschikking krijgt over een smartphone. Op dit moment heeft de verpleging de beschikking over verschillende communicatiemiddelen zoals DECT-telefonie, een pieper en in sommige gevallen ook nog een vast toestel of smartphone.

Waarom een smartphone? Deze zal niet alleen te gebruiken zijn voor telefonie maar ook voor andere functionaliteiten zoals: een verbinding met het patiëntenregistratiesysteem, zoekfunctie, alarmering en diverse apps die alleen voor het MCL zijn ontwikkeld. De wens bestaat om dit optioneel uit te breiden en te koppelen met functionaliteiten zoals bijvoorbeeld integratie van spraak met video, Contact Center, collaboration, mobiliteit, Unified Communications en oproepbeheer voor twee Contact Centers (een vanuit intern voor de ICT-helpdesk en een vanuit extern voor de hoofdnummerpost). Voor alarmering en berichtgeving zal een gecentraliseerde separate third party oplossing worden ingezet als communicatieserver waarop alle reeds bestaande systemen worden gekoppeld. De telefonieoplossing zal op basis van open standaard moeten kunnen koppelen met dit systeem. Het doel is om met het telefonieconcept een basis te leggen om ook in de toekomst door te kunnen groeien in aantallen en functionaliteit.

Medisch Centrum Leeuwarden wil de flexibiliteit van communicatie voor het personeel vergroten. Daarom zal de inzet van ‘mobiel tenzij’ de komende periode sterk groeien. In combinatie met Unified Communications zal dit in de komende jaren leiden tot een dynamische en efficiënte wijze van communicatie. Het nieuwe communicatieplatform moet  eindeloos veel voordelen opleveren, zoals flexibiliteit, optimale bereikbaarheid, actualiteit, online inzicht in één totaaloplossing. En misschien wel het belangrijkste, op termijn een aanzienlijke kostenbesparing.  

Omdat het Medisch Centrum Leeuwarden 3.800 medewerkers heeft, zal het uitrollen een hele uitdaging zijn. De artsen en verpleging moeten namelijk altijd bereik zijn, 24×7.

2019-03-14T14:54:16+00:00